ענף הדפוס עובר שינויים מרחיקי לכת בשנים האחרונות עד כדי כך שישנן עבודות ומשימות הקשורות לתחום זה וכבר אינן באות לידי ביטוי בשל חידושים והמצאות שהוכנסו לשימוש בעת האחרונה. הדפסה תלת מימדית היא אחד מהם. ישנם אנשים אשר המושג הדפסה תלת מימדית עלול לבלבל אותם והם לא יבינו על מה מדובר. בעצם, כשמה כן היא - ההדפסה התלת מימדית היא תוצר טכנולוגי תלת מימד אשר מופק באמצעות מחשב ומדפסת הקשורים זה בזה.

כיצד מתבצעת הדפסה תלת מימדית?

על מנת ליצור דגמים שונים באופן מוחשי ותלת מימדי, יש צורך בשימוש בפולימרים מיוחדים אשר ניתן להניח אותם ולהפיק אותם זה על גבי זה והם אלה שבעצם יוצרים את השכבות. המדפסת התלת מימדית הראשונה הומצאה בארצות הברית בשנת 1983 ומאז יוצרו מדפסות נוספות העובדות בטכניקה זו ומציעות כמה וכמה דרכים של הדפסה מיוחדת זו, דרכים המתאימות לשימושים ייעודיים ומסוימים מכל מיני תחומים (עיצוב, תעשייה, אדריכלות ועוד).

מכיוון שמדובר בטכניקה שכיום כבר נפוצה ונמצאת בשימוש נרחב יש לה אפילו כמה גרסאות של שימוש ביתי עבור אנשים שאינם מקצועיים אך מעוניינים להתנסות בחוויה ובטכניקה של הדפסה תלת מימדית. אחד הענפים שבהם ניתן להתנסות בחוויית הדפסה זו הוא ענף צעצועי הילדים, אשר ניתן למצוא בו משחקים וצעצועים רבים אשר בנויים משכבות של חומרים שונים ולכן קל ליישם את הטכניקה גם באמצעים ביתיים עם מדפסת המתאימה לשימוש אישי.

הדפסה תלת מימדית

שיטות שונות של הדפסה תלת מימדית

השיטה המסחרית והוותיקה ביותר שבה עושות שימוש רוב המדפסות וגם משחזרת ככל האפשר את המדפסת התלת מימדית הראשונה שהומצאה, נקראת SLA ובה ישנו שימוש בפולימר במצב צבירה נוזלי (המכונה פוטופולימר) אשר הופך למוצק כאשר הוא נחשף לאור. לאחר שהוא מתקשה והופך למוצק ניתן להניח עליו את שכבת הפולימר הבאה. השיטה הנפוצה והמוכרת ביותר בתחום נקראת FDM ובה מתבצע שימוש בחוט דקיק היוצא מתוך המדפסת שכבה אחרי שכבה.

שיטה נוספת אשר הומצאה ונכנסה לשימוש בשנת 1992 היא שיטת ה- SLS, ובה חומר הגלם הראשוני הוא אבקת פלסטיק מוצקה ואין שימוש בשום חומר במצב נוזלי. הבחירה בין שיטות העבודה נבחרת על ידי מי שמבצע את העבודה ויידע בדיוק אילו תכונות עבודה דרושה בכל משימה ואיזו דרך פעולה תהיה המתאימה ביותר כל פעם. לא כדאי לנסות להחליט לבד החלטה זו אלא לפנות אל המומחה.


ראה עוד: דיו למדפסת - מרכז המחשב והדיו