בסוף שנת 2007 החליטו בעלי עיתון כלכלי בפינלנד להפסיק את מהדורת הדפוס, ולעבור למהדורה אינטרנטית למהדרין. הרי ממילא כל התחזיות מכוונות לעולם בו הנייר כבר אינו מצרך נחוץ, וכל מה שמודפס יכול להיות מקוון בלי עלויות ההדפסה המטורפות. ואכן הוצאות העיתון צומצמו במחצית, בעיקר מכיוון שלא היה צריך עוד לרכוש נייר להדפסה, לשלם לבית דפוס ולהפיץ את העיתון. כל הדרישות הללו התקיימו במלואן באינטרנט.

אם כך מדוע צנחו הכנסות העיתון ב-75%, לצד ירידה של 22% במספר הקוראים?

מחקר שנערך ב-City University בלונדון בשנת 2009, מצא כי מי שממהר לברוח מעיתון מודפס לטובת גרסה מקוונת בלבד – עלול לעשות לעצמו נזק. מדוע? הנה כמה סיבות:

1. מוצר מודפס מקדם במקביל גם את אתר האינטרנט שלו.

2. לאנשים רבים יש נטייה לרפרף במהירות על אתר האינטרנט, אבל לשקוע בקריאה ממושכת כשמדובר במוצר המודפס.

3. ההכנסות ממודעות פרסום באינטרנט עדיין נמוכות בהשוואה למודעות מודפסות.

4. למרות השקיעה האיטית של המודפס, האונליין עדיין לא מספק תחליף כל-כך טוב, עד שבעלי עיתון יכולים להרשות לעצמם לוותר לגמרי על הגרסה המודפסת.

5. כדאי ורצוי ששתי הגרסאות תתקיימנה, עם תכנים כאלה ואחרים בכל אחת מהן.

6. המעבר מדפוס לאונליין צריך להתבצע בהדרגה, ולא בקפיצות חדות.


עיתונות מודפסת


למרות זאת – אם הכנסות העיתון נמוכות ב-30% או יותר מההוצאות, מעבר חד לגרסה אינטרנטית יכול לעצור את שפל ההכנסות. זהו המצב היחיד בו ממליצים חוקרי City University לבצע מעבר מיידי מפרינט לאונליין.

אומנם העיתונות בארה"ב ספגה צניחה של 28% בערכה בין 2007 ל-2011, וההכנסות ירדו במחצית בין 2006 ל-2010; אבל עיתונים מודפסים עדיין נמכרים באמריקה הצפונית. בשנת 2011 נמכרו בארה"ב 71 מותגי עיתונים, בסך כולל של כמעט 800 מיליון דולר.

למרות שמחירי העיתונים נוחים, יש כאן גורם משמעותי יותר מהקורא הממוצע – המשקיעים. מדוע שימשיכו להשקיע בעיתונות מודפסת? מכיוון שלעיתונים מוּכָּרים יש ערך עבור המשקיעים גם מבחינה נדל"נית (המבנה בו נמצאת מערכת העיתון) וגם מבחינות אחרות (כגון פרסום דיגיטלי, אמינות המותג ועוד).

כמו שזה נראה כרגע, לא כדאי למהר ולוותר על המודפס. אומנם נכון הוא שהמודפס גווע באיטיות, בכל פעם קצת, אך העובדות מראות שהעולם לא מוכן עדיין לעבור לחלוטין למרחבי הווירטואל.